PENGENALAN MINYAK ARGAN 

 

 

 

 

 

 

Minyak Argan ialah minyak semulajadi yang termahal di dunia kerana khasiatnya untuk kecantikan 

dan awet muda. Minyak ini telah diketahui khasiatnya di kalangan penduduk di negara maghribi 

(morocco) sejak 8000 sm lagi dan ia juga telah digunakan oleh cleopatra yang terkenal dengan kecantikannya di mesir pada zaman dulu. Sekarang pokok argan merupakan salah satu pokok 

yang dilindungi oleh (unescol) kerana dikhuatiri akan kepupusanya. 

 

 

Minyak Argan adalah minyak yang dihasilkan dari biji pokok argan yang penuh dengan khasiat 

semulajdi untuk kosmetik dan juga kesihatan tubuh badan luaran dan dalaman manusia. Argan 

oil sudah mempunyai predikat tinggi dalam mengatasi berbagai masalah yang terdapat pada 

kulit wajah seperti jerawat, jeragat, flek hitam, kerutan, stretch mark dan lain-lain lagi.

 

 

Antara kelebihan minyak argan:

 

 

 

 

1) Minyak argan kaya dengan vitamin E malah kandungan vitaminya 2 kali ganda lebih banyak 

berbanding minyak zaitun. Vitamin E kaya dengan antioksidan dan berfungsi untuk melawan 

radikal bebas yang boleh menyebabkan penuaan berlaku pada wajah.

 

 

 

 

2) Minyak argan juga berfungsi untuk melembabkan kulit yang kering. Jika anda mempunyai 

masalah kulit kering anda memang disyorkan untuk menggunakan produk yang berasaskan 

bahan semulajadi seperti minyak argan, ianya boleh memberikan kelembapan pada kulit 

wajah. 

 

 

 

 

 

3) Disamping memberikan kelembapan pada kulit wajah, minyak argan juga berfungsi untuk 

mencerahkan kulit dan membuat tona kulit lebih sekata. Lepas ni dah tak perlu beli produk 

yang mahal-mahal kerana dalam serum flawless terdapat minyak argan dan harga sangat 

berpatutan dan mampu milik. 

 

 

 

 

 

4) Anda mempunyai parut jerawat? Jangan risau produk yang berasakan minyak argan mampu 

untuk memudarkan dan menghilangkan parut jerawat sedikit demi sedikit tanpa meninggalkan 

kesan pada kulit wajah. 

 

 

 

 

 

 

5) Apabila usia makin bertambah, mula lah datang wrinkles atau kedutan pada wajah. Mesti 

pening kan memikirkan cara untuk hilangkan kedutan pada wajah?. Buat apa pening-pening

fikir, sapu je minyak argan pada kawasan yang berkedut, insyallah dalam masa 2-3 minggu 

anda akan nampak kesan kedutan makin berkurangan. 

 

 

 

 

 

 

6) Bila ia boleh melembabkan kulit semestinya minyak argan juga mampu untuk membuatkan 

kulit wajah lebih lembut dan segar. Malah tesktur kulit akan jadi lebih cantik dan masalah 

kulit wajah dapat diatasi dengan menggunakan minyak argan yang sungguh powerrful ni.

 

 

 

 

 

7) Jerawat ni memang sahabat kita dari dulu sampai sekarang kan? Mana tak nya, dah tua-tua 

pun jerawat masih nak bertapa di kulit wajah. Tak apa itu masalah yang dulu sekarang dah jumpa 

jalan penyelesaian, sila manfaatkan nya dengan sebaik mungkin. Sapu je minyak argan di kawasan 

jerawat tersebut sebelum tidur malam dan insyallah esok pagi bangun tengok jerawat dah kecut. 

 

 

 

 

 

8) Kalau anda perasan wajah mula nak tumbuh jerawat, tiba-tiba rasa macam ada benjolan nak 

muncul, Bila dah rasa macam tu lebih baik cepat-cepat sapu minyak argan supaya jerawat 

tak jadi nak tumbuh hehe. Minyak argan mampu untuk mematikan jerawat yang baru nak 

naik dan mengatasi masalah jerawat sebelum ianya berleluasa. 

 

 

 

 

 

9) Bila malam je mesti malas kan nak pakai toner. Kini tak perlu risau sebab minyak argan boleh 

dijadikan toner. Lepas ni sebelum tidur malam titiskan 2 hingga ke 3 titis minyak argan pada 

tapak tangan dan sapu pada wajah dan urut dengan urutan memutar.

 

 

 

 

 

10) Last sekali apa yang best tentang minyak argan ni, ianya sesuai untuk semua jenis kulit wajah, 

tak kira lah kulit kering ke, kulit berminyak dan sensetif semua jenis kulit boleh pakai. Jadi dah 

tak perlu risau atau rasa was-was kerana ianya selamat digunakan untuk semua jenis kulit. 

 

 

 

 

SERUM FLAWLESS 

 

Anda boleh dapatkan serum flawless ekw beauty yang berasakan dari bahan semulajadi iaitu 

minyak argan oil sekiranya anda ingin kan kulit yang sihat cantik dan bebas dari segala 

masalah kulit wajah. Produk yang berkualiti yang penting harga tersangat murah dan mampu milik.